Alla inlägg under november 2012

Av Pia - 30 november 2012 09:13

Åh så mysigt !! Småsnöade och inte var det kallt.....benvärmare och snowjogger...utmärkta grejjer att plocka fram.....tände strålkastaren och började med Mary....hon var pigg så jag försökte bara trava bort lite energi....sen var det Daladis tur..och efter en stund tyckte jag det var något dom kändes konstigt....haha jag hade glömt sätta på mig hjälmen igen..
Var lite lat så jag red utan...hade det varit Mary hade jag nog klivit av och hämtat hjälmen..

Jag hade 2 nöjda tjejjer efteråt...klapp på halsen...
Gav hästarna hö och pysslade lite ....tänk så rogivande det är i en tyst omgivning och bara hästarnas tuggande som hörs...

Av Pia - 29 november 2012 15:22

Nu har den kommit !!! Snön....ljust och fint blir det och bara det slutar snöa och vi får några minus grader ...sen är jag nöjd.

Igår när jag tog in hästarna...så funderade jag på om Daladis kommer ihåg att förra vintern och säkert vintrar före det.......då gick hon på lösdrift och var både våt o kall sådana dagar som det var igår...
Den här vintern då sover hon inomhus och får täcke när det är "ruskväder"....
När hon kom i vintras var hon väldigt angelägen om att jag inte skulle glömma att ta in henne....så i 2- tiden då började hon bevaka grinden och påkalla uppmärksamhet.
Nu vet hon när det är dax och hoppas varje dag att jag tar henne först.....

Av Pia - 26 november 2012 09:46

Glömde ju ta upp det här med sadlar...

Jag har alltså lyckats skaffa mig 2 hästar med taskigt sadelläge...

Sen i mars (då jag köpte D) har jag försökt hitta en hyfsad sadel till vettigt pris... Det har slutat med att hon fortfarande går med en Pioneer island dressyr och svanskappa.
Islandssadeln ligger utmärkt även på Mary...utan svanskappa....

Sen köpte jag en allroundsadel...som när jag fick hem den...visade sig vara bomlös.....och visst Mary kan ha den...när man väl lyckas spänna fast den....problemet är ju också att man måste vara snabb upp eller att ngn håller emot i stigbygeln OCH håller hästen stilla....så den kommer snart ut till försäljning...jag rider sällan eller aldrig i den.

Till sist så har jag en Globus dressyr som är fantastisk mjuk och skön och som ligget bra på båda....men problemet är alltså fortfarande en vardagssadel till Mary.....lutar nog åt en allround mot hopp.

Av Pia - 26 november 2012 09:27

Helgen har bestått av avkopplande ridning...i lördags blev det ganska mycket tölt och trav rakt fram på vägen....bra underlag där nu efter allt regnande....Mary behöver ju sluta tänka bakåt och då är rakt fram med sällskap absolut bästa sättet.

Söndagen blev det en lång skritt tur...och det är också skönt för både häst och ryttare....hästarna går i sina världar och människorna sitter avkopplat och pratar... ;-)

Hade ju tänkt få upp ljusstakar och lite annat i helgen....men så blev det inte..

Av Pia - 23 november 2012 09:57

Trotsade regnet igår och gick ut och red....även fast jag hade långdag pga APT.

Daladis var dyngsur och lerig så hon fick vilodag...jag tycker inte det känns så juste att försöka få på sadeln i sådana lägen om jag inte måste...o lika glad var hon tror jag.

Mary har ju alltid täcke och dessutom inget större behov av lerinpackning, så henne var det inget problem att få på grejorna.
Jag blir ibland lite överambitiös så jag måste hejda mig och fortsätta med basic ridningen.
Böjda spår,halvhalter ...dom gick kanon i skritten !! och ganska bra fläckvis i traven....flytta lite ...på slutet kunde jag rida en 8-volt i hyfsat balanserad trav i ett "lagomtempo"....
Klapp på halsen och duktig häst :-)

Tittade än en gång på D...ska jag longera ?? Men magen sa sitt och jag gick in och åt middag istället

Av Pia - 21 november 2012 10:10

Den här tiden på året brukar jag ha mina hästar på lite "sparlåga" så jag rider eller longerar på banan tis+tors och rider ut lö + sön ...jag vill nämligen inte ta ut vilotiden riktigt än....

Daladis har inte ridits så här mycket på 4 år......så hon kan behöva lite vila snart....dom två ägarna före mig red bara lite eller inte alls men tog föl på henne.

Mary vill jag inte "släppa" riktigt än...även om hon verkligen börjar "sköta" sig bra och jag börjar få en liten aning om vad jag har fått att arbeta med...och hon är mycket häst !!...
Jag fortsätter med öka-minska skritt och trav....halvhalt (som går sådär)...halt och stå stilla.... och nu har jag börjat flytta undan för skänkeln utan egentligt krav på övertramp men med framåtbjudningen som det viktiga...böjda spår i olika storlekar och varianter ...jag måste ha livlig fantasi och en plan när jag rider så varken jag eller hästen ledsnar.

Nu har jag ridit Mary 4 gånger på banan kvällstid utan antydan till stanna eller tjura !! Det känns så härligt att kliva av och inte vara frustrerad och fundersam !

Jag vill att det ska torka upp så jag kan gallopera rakt fram någonstans utan biltrafik...ångar Mary på i galoppen som hon gjorde i början i traven
då vill jag ha lite utrymme ...:-)

Det är bra att jag inte haft Daladis så länge heller för jag har i färskt minne vilken tid det tog innan hon kändes ok och D har ju aldrig varit direkt knepig...bara oriden och lite fräck ;-)

Tålamod tålamod och en stor portion glatt humör....

Av Pia - 19 november 2012 10:05

Förmodar att fler än jag har bekymmer över leran i hagen....jag får dåligt samvete ibland och då får hästarna gå på ridbanan och lilla hagen som är i anslutning....för som jag tänker....hovarna måste få vila från leran lite grand. Dessutom slipper dom täcke...

Men ska jag vara ärlig....så tänker förmodligen hästarna annorlunda...
Igår när Daladis medryttare Stina och jag hade ridit ut en sväng....
Då fick dom gå ut i vinterhagen igen den med leran....tur att dom blivit svettiga efter ridturen så täcken åkte på..... Mary är lite fin dam och rullar sig så där lagom mycket och där det inte är så blött....Daladis går förmodligen runt i hagen och känner efter var det är blötast....Där skaffar hon sig ett ordentligt pansarlager av lera i sin tjocka redan ganska långa vinterpäls ....på alla delar som inte täcks av täcket.....framförallt ett ordentligt lager runt ögonen som faktiskt är ganska svårt att borsta bort.... Zingo rullar sig också lite lagom och det är ju tur eftersom han inte har täcke så ofta....
Lerig hage = täcke på...lärde jag mig när jag för flera år sedan svängde ner för backen hemma och först inte förstod vad eller vem som stog där i hagen....det här var en kall dag i mars...grannen berättade att halvblodet jag hade då....rullade sig 8 gånger på raken...min teori var att han rullade sig...tyckte det blev kallt och obehagligt...försökte rulla av sig det obehagliga...byggde bara på mera lera för varje gång...det tog mig en vecka innan jag fick fram färgen på honom trots att jag försökte duscha och skrapade med ryktskrapan (med kallvatten) för att få av flera centimeterlagret lera....
Ibland lär mam sig den hårda vägen...;-)

Av Pia - 14 november 2012 13:23

Äntligen....i går var första gången jag kunde "komma till ridning" på Mary....öka och minska skritt och trav...böjda spår lite hit och dit...

Tänk att jag efter alla dessa år...blir så himla lycklig av en så trivial framgång !!
Basic ridningen måste ju fungera för att jag ska kunna fortsätta mot mitt mål.
Efter 10 veckors klurande och minimala krav....och bara ridit för att få Mary med mig och inte mot mig....ja så har det äntligen givit resultat.
Mary har förmodligen tagits lite för hårt och snabbt framåt i sin utbildning och därför inte riktigt ser det roliga i arbete....(min egen teori)

Något jag lärt mig under åren är att skynda långsamt-det går inte att tvinga fram lydnad och glädje hos hästen....det slår tillbaka förr eller senare på mig själv bara.
Framförallt ston behöver få tro att dom räknat ut allt ihop själva och gör mig en tjänst som hjälper mig framåt.

Jag tränade dessutom på halter....I Working Equation ingår det moment där hästen måste stå stilla medans ryttaren fixar med lite annat ;-)...återkommer om det en annan gång..

Nu fotsätter jag och njuter av framgången ...hur liten den än är...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards