Alla inlägg under juli 2014

Av Pia - 27 juli 2014 12:19

Inte ens jag kör något högt tempo i den här värmen.
Har ridit 1 häst om dagen tidigt på morgonen....efter hundpromenaden ner till badet....gick runt byn först men det blev lite för jobbigt för chihuahuan....så det har varit badet och sen hem.

Hästarna står inne fram till kvällen...bromsarna har inte varit snälla mot Marys huvud...sår på läppen och flera sår runt nosen....jag smörjer med mjukgörande och väntar på regn och svalare väder så bromsarna försvinner !!

Åkte till stenbrottet för att svalka både hundar och människor....jag simmade lite och har träningsvärk idag....och nej jag ska inte börja simma för inget badhus har 24 gradit vatten.

Av Pia - 22 juli 2014 17:48

Det är varmt !!!! och då har jag givetvis anmält mig till 2 dagars läger.
Daladis hon bara gör hon ....det är som att köra moped ungefär....
Lastning av Daladis är lätt som en plätt...ställ "godishinken" inne på golvet och sen leder jag upp henne på luckan....sen sköter hon resten själv så kan jag i lugn och ro sätta för bommen och stänga luckan....innan jag sätter fast henne.

När trailern ändå satt på bilen så skulle jag vara listig och "bara" få Mary att gå rakt igenom....och det var ju inte så "bara"
Först red jag en stund och hon svarar både framåt och bakåt och fattade även galopp på ridbanan till min stora glädje....sen gick jag över till projekt lastning ....
Fram till luckan upp med frambenen...och sen tog det stopp....backade och gick till framurlastningen ...framfötter på...och sen stopp... Så där går jag mellan fram och bakluckan med bromsar som äter sig mätta på oss båda ....
Jag är svettig och Mary är svettig...och....nej !!!! jag tänker inte gå där visar "den där" bestämt.

Då inser jag att jag får nog lov att bli lite förbannad ...så jag börjar "styra" henne med spö....bakåt-höger-vänster och fram...lite längre upp på luckan ! Lite godis...och var vänlig och backa ner.
Så höll jag på ett tag.....och då var vi väldigt svettiga båda två....funderade ett tag på att ropa på maken....men "så fan heller" NU ska hon ge sig !!!!

Till slut så.....gick hon in....godis och klapp på halsen och varsågod nu går vi ut igen.

Idag då tog jag med lite annat "godis".....och förberedde mig på lite maktkamp..... JAAAA !!!! Mary bara följde med in....fick godis och vi gick ut...och gjorde samma sak en gång till..
Å så glad jag kände mig !!!!!

Sommaren ska fortsätta och SMHI har gått ut med varning.....OJ vad vi kommer att äta mycket sallad

Av Pia - 17 juli 2014 10:28

Hon är så rolig Daladis för hon är verkligen en skvallerbytta !

När Mary var konvalescent och hästarna fick gå på ridbanan .....helt plötsligt börjar Daladis gnägga ....då har Zingo gått in i hagen bredvid....tar tillbaka "herrn" ...Daladis gnäggar...då är han där igen....så då släpper jag över "tanterna" i den hagen ist....rätt som det är....då gnäggar Daladis igen....ja men då har dumskallen gått tillbaka till ridbanan.
Så då ledsnade jag och alla fick gå....på ridbanan och i hagen !

Sen var det lugnt någon dag....så gnäggar Daladis ...jo då....Zingo är utanför och står och äter hö för maten är slut i hagen....plockar tillbaka "den gamle" och vips var han ute igen och Daladis skvallrar !
En extra tråd så var problemet löst.

I morse hör jag hur "mamman" gnäggar och går till hagen för att kolla....mycket riktigt....Zingo har gått under avspärrningen jag gjort där grannarna förra året grävde för sitt avlopp....marken behöver packas ihop och återhämta sig....

Summa summarum....Gnäggar "mamma" Daladis....då är det inte som det ska vara i hagen.

Av Pia - 16 juli 2014 18:25

Det drar ihop sig för WE lägret....det ska bli jätteroligt !
Jag hade ju en liten förhoppning om att låta Mary gå 1 av dagarna......men nä....det är nog lite för optimistiskt.

Jag får vara nöjd med att på 4 ridturer så har jag inte blivit provocerad av damen.
Igår longerade jag....och jag är ju ganska nojjig och ser ...iaf tror att jag ser....ojämnheter som inte finns.....så jag la ut filmen på fb.....och mina kamrater gillar.....och ingen har sagt.....men hon är ju halt !!!!
Så jag är nöjd med det.

Idag red jag lite på banan....och direkt blir "den där" stressad.....men att vara lugn och sitta still, det är något jag är bra på.....
Lite cavaletti i skritt.....lite gå undan för skänkeln....och trav i friskt tempo....sen gick jag till ängen och fattade galopp.... både höger och vänster lätt som en plätt.

Klapp på halsen och tack för idag !!!!

Av Pia - 12 juli 2014 08:27

Varmt och skönt är det ....och riktig sommar !!
Jag njuter i allra högsta grad....

Hästarna håller jag igång.....Daladis och jag ska på WE läger om 1vecka så hon måste ridas....och nu fick hon bakskor igen i förrgår när hovslagaren var här.
Hon fick lite problem med takten först...men rättade till sig ganska snabbt.

Det går faktiskt lite lite framåt med "den där"....jag undviker ridbanejobb....jag luras lite och bara börjar där med lite cavaletti....rider ner i hagen ...flyttar lite i uppförslutet....travar på utan arbetstvång....sen går jag ut antingen och galopperar.....nu har det gått bra 3 gånger !!!!!!!!! eller som i går då jag klättrade lite i skogen.

Jag vet inte om värmen hjälper till.....hästarna är ju riktigt uppvärmda av solen...men kan tänka mig att det hjälper till en hel del, som för Mary som har ont ...haft ont....överallt....och hon står inte och spänner sig för att det är ruggigt ute....då borde ju kroppen kännas lite bättre...

Vilket som...jag kör på...hon måste ju hålla för 2 månaders ridning fram till nästa besök.

Hästarna är väl inpaketerade för att så lite som möjligt störas av alla flygfän.....dom gillar verkligen sina "pyjamaser" även Zingo är hjälpsam när täcket ska på.....och blå flugluva stör ingenting.

Nu är hundvakter inbokade och hästarna ska slippa sin matte ett par dagar.....för vi drar iväg på en liten tripp till Åbo med goda vänner.

Av Pia - 8 juli 2014 07:52

Nu har jag lyckats med ridning 2 dagar och "den där" och jag har inte varit osams !!
Hon kanske känner på sig att hon ligger väldigt risigt till.

Första gången red jag en sväng i skogen och sen frågade jag en granne som klippt en fin gång i en gammal hage om jag fick rida där....självklart fick jag till svar....
Jag red på i trav och Mary fattade galopp !
Vände och Mary fattade galopp iofs vänster båda gångerna...men vad gör det....vi var inte osams !

Andra gången då fick en annan granne bistå med en lite längre sträcka.....jag började med att skritta cavaletti...ökade och minskade skritten och sen skulle jag trava på ridbanan....då "segade" Mary så jag la till spöet....och för första gången sen jag köpt henne...så svarade hon framåt...!!!
Jag fick lägga till spö en gång till efter en stund....men sen kunde jag trava på i ett ordentligt tempo.

Så jag tänkte att nu eller aldrig....så jag gick ifrån banan och ut på den nyslagna ängen.....eller rättare sagt hackade...
Satte igång i trav och trampade till lite i vänster stigbygel och Mary galopperade som vilken häst som helst !!....vände vid vägen och travade på igen....då fattar "den där" höger galopp självmant och fick galoppera på som hon ville, jag satt bara stilla och var nästan rädd att mina andetag skulle störa.

Nu fick jag den där lyckokänslan ----jaghargalopperat!!!-----
Det var en mycket nöjd matte som klappade om sin lilla häst och skrittade hemåt med (vad jag tror) en nöjd avslappnad Mary.

Av Pia - 5 juli 2014 20:58

Igår var det vilodag och idag en promenadlufsaruntdag...
Stina var morgonpigg så vi bestämde 8.03....ja hon skulle lämna en kompis på tåget som gick 8.01

Skrittade ut på ett gärde och som tur var skrämde vi inte upp några djur.
Det var så många sorkhål så vi skrittade bara....Mary var nöjd men hon snubblar och vinglar en hel del.

Sen skulle vi trava på vägen...Mary var mer på vänstersidan än på vägen...och då ligger hemåt åt höger.

Travade lite mer i kanten på ängen.

Det gick helt ok.

Jag ska longera någon dag så jag ser hur hon rör sig egentligen ...och på torsdag kommer hovslagaren.

Av Pia - 4 juli 2014 13:29

Banan enl mitt schema....flyttar lite i uppförslutet i hagen....travar på ridbanan och skrittar över cavaletti.

Allt går så bra och jag får en känsla...ska jag förstöra det här med galoppfattningar....och ack så rätt jag hade.

Börjar med vänster....då kommer Marys "stress"andning igång...ja hon låter på ett speciellt sätt då.
Ok...jag vill ju bara göra fattningen och 1/2 varv...för att sen hitta balansen och en lugn häst...innan jag gör om övningen.
Sen är det dags för höger...."den där" ökar på sin stress och går inte i närheten av mitt hjälphinder....jag fortsätter bara lugnt att hålla högervarv men styr inte på hindret...

Mary fattar till slut höger galopp...efter 4-5 egna vänsterfattningar i höger varv.

Sen !!! går "fan" i henne....hon stannar .....segar igång....kastar huvudet åt höger och går åt vänster fullkomligt okontrollerbar...jag försöker få henne att gå innanför spåret för att vi inte ska fastna i staketet...
Jag blir faktiskt lite rädd när hon inte är styrbar och bara ångar på i en blandning av skritttravgalopp.

När jag äntligen får "kontakt" då rider jag in i hagen istället.....då !!!!! ....helt plötsligt är det som att hon kommer rätt i huvudet igen....
Då kan jag trava i båda varven i ett bra balanserat tempo ??!!

Vad är det som händer i kroppen och huvudet på "den där" Mary....
Jag kände mig bara ledsen och rädd ...och är inte riktigt säker på att jag fixar det här.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards