Alla inlägg under maj 2015

Av Pia - 26 maj 2015 08:02

Såg häromdagen att "lilla grå" och " rödräven" var brunstiga och hälsade på varandra över staketet.....så jag chansade och släppte ihop dom på lite gräs....
Det gick så bra så....så nu har jag fått tillåtelse av markägaren att stänga av lite tillfälligt i anslutning till vinterhagen så får dom vänja sig lite mer innan sommarhagen är klar.

Då kan jag fortsätta med min intagnings kompromiss .....jag leder Grace och Zingo så får Rosie gå lös.

Rosie testade i förrgår om hon kunde skrämma mig genom att bocka....men jag tror hon blev räddast själv....
Så snart ska vi nog komma överens jag och "rödräven".
Grace red jag igår och hon var jätteduktig som inte brydde sig i väghyveln som fixade vägen.

Av Pia - 22 maj 2015 20:49

Ett steg fram och oreda...

Idag blev en lite annorlunda dag för hästarna.....ut tidigt ett par timmar och sen in för jag tog en "brake" dag med en båtresa...
Släppte ut dom när vi kom hem ...och mockade stallet en gång till.

Sen.....var det ju dags att gå in igen...då blev det lite kaos...

Hämtar Rosie för hon går ju närmast grinden i den avdelade hagen....och nä...hon ska inte gå in i stallet...jag backar och går framåt...hon vägrar gå in...rätt som det är går Zingo på gräsmattan...." lilla grå" är olycklig och kvar i hagen ...

Rosie fick ju ännu större anledning att inte gå in....Zingo äter gräs och Grace tjoar i hagen.

Jag säger åt Zingo att gå in...och det gör han .... men Rosie vägrar fortfarande.... Grace är olycklig och kvar i hagen....
Lite "brinner" det i huvudet på mig i det "låsta" läget....med 1 I stallet....1 utanför dörren och 1 kvar i hagen...

Till slut ger sig "rödräven" och går in.... duktiga "lilla grå" var så på tårna och upprörd när jag kom....ändå gick hon så fint in och lyssnade på mig hela vägen in....

Av Pia - 20 maj 2015 08:21

Ibland är det inte roligt med hästar !!!

Ihopsläppet gick ju bra med Rosie....men det var då det.
Lördag förmiddag är " lilla grå" ganska missnöjd med nya sällskapet i hagen och går och motar och riktar in sig för sparkar....Rosie vill inte bråka och går undan.
Söndagen då händer det !!
Jag tittar ut på em och kortsidan på hagen är nere....hjälp !!!! hästarna har rymt !!!!
På med skorna och ser då till min lättnad att "bara" Rosie är borta....

Zingo skvallrar när jag kommer för att ta in Grace i stallet....då kommer "rödräven" från skogen...jag tar Zingo med mig som lockar allt vad han orkar....vi går mot vägen....och DÅ kommer hon på andra sidan staketet i full rulle....på grannens gräsmatta !!!!
Ut på vägen förbi mig och fortsätter bortåt....jag och Zingo stannar han gnäggar och hon vänder....phu....då vänder hon igen !!!!
Men som tur var så kom Rosie tillbaka och jag kunde äntligen fånga henne.

Morfar och lilla hjärtat stod i fönstret och följde dramatiken.

Så min Söndagkväll tillbringade jag i regnet med att laga hage.
Nu blir det separata hagar tills jag släpper ut dom i sommarhagen.

Måndagen blev inte bättre den....

Jag började med att reparera grannens gräsmatta ....i med jord i alla hål och det var många i den väldigt regnmjuka marken.

Den sjungande veterinären kom för att hjälpa mig rida "rödräven"
Jag hämtar henne i hagen....Grace och Zingo blir upprörda ...Rosie är orolig ensam i stallet....då smiter Zingo ...han står vid grinden och vill in Grace är ensam kvar och far omkring.
Eva försöker ta tillbaka Zingo och han springer ut igen.....jag ska ställa in Rosie i boxen ....hon slår omkull mig när hon kastar sig ut och far runt på vår gräsmatta ....

Eva fångar den röda....jag hämtar den grå och ponnyn....och så börjar jag om.

På med sadel och träns....och inte en chans att komma upp.....longerar bort det spända....så till slut kom jag upp och red en kort stund.

Det är roligt med hästar....eller ?!

Av Pia - 15 maj 2015 19:38

Nytillskottet Rosie hämtade vi idag...så nu är dom 3 ...igen...

Grace och Zingo var mest intresserade av det gröna gräset så länge "den nya" höll sig på sin kant

I veckan har jag ridit 1 WE lekt på en ponny med namnet Oboy....en äldre lektionsponny som tävlat dressyr....sen var det några moment som han inte gjort förut....och då blir det genast lite roligare när jag får tänka till lite.

På vanliga lektionen så red jag ponnyn Nero....han är så otroligt rolig att rida....han har bra gång...lite egen motor och går att korta och länga utan så mycket hand....utan "bara" använda säte och ben.
Svettig blir man och jag jobbar på att få ner mina ben och sitta mitt över och inte till vänster.
Synd att han inte går med på att vara ensam på ridbana eller i ridhus...han skulle kunna vara en riktigt fin dressyr/WE ponny.

Grace longerade jag igår och precis när jag tänkte sitta upp och rida....då skulle grannen med gräsmattan gränsande till ridbanan ....klippa gräset med stora fyrhjulingen...så jag avbröt min tanke på ridning.

Av Pia - 10 maj 2015 08:46

När jag letade WE projekt till mig i höstas lyckades jag ju med konststycket att fastna för 3 halta hästar innan jag träffade "lilla grå"

Nu är jag ju på jakt igen...en trygghet till Grace ....
Min tanke var en äldre billig ponny som Stina ska delhyra av mig.....
Äldre islandshäst...lät ju bra....vi möter en pytteliten gammal dam som inte gillar ridbanan ...inte vill "skutta" över minsta lilla hinder....och enligt mig är allt annat än bekväm att sitta på.
Sen åker vi och tittar på en äldre C ponny....söt och otroligt snäll...men...stressad...och det är ju inte så lämpligt till en otrygg liten grå.

Igår tror jag jag hittat den jag söker ....men..... Inte äldre ...inte "billig" ...men...man får ju inte vara sämre än att man kan ändra sig.

Ny är det bara att vänta på den där veterinärbesiktningen....jag har ju lovat mig själv och andra att efter smällen med "den där" Mary aldrig mer köpa obesiktigat.

Så har jag tur kommer det snart att gå en "rödräv" tillsammans med mina 2.

Av Pia - 4 maj 2015 14:51

Ja hur går det för mig och den "lilla grå" ?
Det går med pyttesmå steg framåt...och lite tillbaka....jag travade några gånger i båda varven....sen en dag så istället för trav blev det hoppochskutt .... Grace drog in baken och studsade...blev rädd för sig själv och försökte dra...saktade av....skrittade svängde och gjorde någon halt.....jag smackade försiktigt och samma sak händer igen ??
Då fick jag börja om och fick henne att trava några steg och sen fick det vara bra.
Så nu är jag på ruta 2 istället för 3....lika bra att gå tillbaka ordentligt istället för att befästa "trams" och "oro"....så nu är det skritt sväng och halt som jag tränar på uppsutten.

I lina tränar vi på sakta av....trav....sakta av....gör halt....fram i skritt och trav...."lilla grå" har blivit riktigt duktig och stannar inte och vänder upp stup i ett.

För att variera livet i väntan på "draghjälp" har jag börjat promenera bort från den "slutna" världen hemma på gården....Grace är jätteduktig och följer mig som en hund....men jag hör på andningen att hon är spänd så det blir inte så långa promenader.

Varje gång jag ska ut måste jag försöka komma ihåg att muta den lilla gentlemannen med hö så han håller tyst där inne i stallet.

"lilla grå" har så mycket att lära....fölungar lär sig allt i små steg...allt eftersom dom blir större så ökar kraven...
"lilla grå" är i utbildningsfas 2,5 år i hantering och erfarenhet....och ska samtidigt bli inriden....så jag förstår att det blir lite "tilt" i huvudet emellanåt på min 8 åring.
Hon lyfter fötterna utan problem ...det går att borsta någorlunda som "vanligt"....det går att be henne flytta sig åt sidorna när jag håller på med henne.
Så jag är nöjd med våra framsteg.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards