Alla inlägg under juni 2015

Av Pia - 27 juni 2015 18:52

Den "lilla grå" har grovnat under våren och ser inte alls ut som en liten ponny längre.
PRE rörelser och Lipizzaner huvud.

Ibland känner jag att hon kanske är lite för mycket ....men jag ger henne fram till hösten....fungerar vi inte då så säljer jag även om det känns i hjärtat.

Uppsittning och skritt och svänga går hur bra som helst....men hon "vågar" inte komma igång i trav när jag sitter på och lyssnar inte på smackning...det som fungerar utmärkt från marken ?
Tänkte att jag skulle prova med spö...som tur var så provade jag att peta lite från sidan när jag stog på marken....jäklar va rädd hon blev !
Promenerade en dag och försökte springa ...det tyckte Grace var fruktansvärt obehagligt och blev bara rädd....så idag tog jag hästen - longerlina och dressyrspöt....ut på ridbanan och efter mycket om och men och ska vi verkligen springa samtidigt matte så har hon travat för hand lite i båda varven.
Sen avslutade jag med en skritt tur bort en bit på vägen ....

"Rödräven" känner sig lite mer hemma men har varje morgon problem med att jag tar ut " lilla grå" först och att hon och Zingo blir hämtade efter några minuter.

Ridmässigt så fungerar uppsittningen bra...jag promenerar och spänner eftersom....
Hon har inte så mycket egen framåtbjudning på banan och det är ju inte så konstigt för en fd lektionshäst, så jag försöker rida ut så mycket som möjligt och få fram glädjen igen.
Rosie försöker jag få "upp" hon springer runt och ser vacker ut och hänger på bogarna....så jag har lite jobb framför mig.

Av Pia - 12 juni 2015 14:05

Min "lilla grå" blev ju jätteduktig på longeringen....men det var innan "rödräven" kom in i familjen.
Så på sista tiden har vi varit tillbaka på ruta 1....vänstervarvet går jättebra men i höger då travar hon ett halvt varv och vänder sen upp mot mig eller går baklänges.

Det är ju alltid bra med kamrater som kommer med tips så jag provade att spänna in Grace med gummisnodd...hon protesterade lite först....sen verkade det som att hon kände igen känslan och travade så fint så i båda varven...igår longerade jag lite men med sadel och gummisnodd...jo då...lika fin och inga problem sen när jag satt upp för att rida...
Undrar om hon varit cirkushäst i något annat liv ?

Rosie börjar smälta in mer och mer....jag kom på att hon har ju gått som lektionshäst och kanske skulle må bra av lite skogspromenader....öronen åkte direkt framåt och hon kändes glad att få slippa ridbanan...glad men jätterädd...så jag har bara ridit så hon ser hem....
Sen blir det ju inte bättre av att Grace och Zingo står hemma i stallet och "skriker"
Igår kunde jag tom hoppa över longeringen ...det räckte med att jag promenerade lite...spände lite...gick lite...spände lite...osv..
.det får mig att tänka på en häst som hette Nevara, vi brukade skämta om att man redan hade motionerat klart innan det var dags att sitta upp....hon hade ordentliga symtom på sadelgjordstvång....och var man för snabb så fanns risken att hon skickade av den som inte tog det efter hennes tycke och smak.

Efter mina promenader så satt jag upp på Rosie och red en sväng ut .....men då var hon så spänd så jag red hem och jobbade lite på banan i trav innan jag var nöjd.

Jättenöjd med att det faktiskt går att få på båda flickorna "pyjamas" nu när mygg och knott gör sig påminda.

Om det är någon som läser min blogg och känner igen Rosie från Järfälla så får ni gärna höra av er.

Önskar alla en skön helg !!

Av Pia - 5 juni 2015 19:02

Jösses vad det har blåst !!! och regnat !!!
Inte riktigt läge att rida mina "sprätt hönor" i storm.
Men nu är jag i fas med trädgården och veden.
Igår tillbringade jag 8 timmar med att rensa grusgången...sen red jag "rödräven" en liten skrittpromenad på vägen och sen trav på ridbanan.
Det går bra att sitta upp och jag kör samma ritual varje gång.
Sen var det "lilla grå" som stod på tur och det blev skritt och svänga runt hinder och bommar.

I morse var det äntligen lite sommar !!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Skapa flashcards