Direktlänk till inlägg 20 november 2015

WE lektion och galopp på eget vis

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie.
Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat.
Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både när jag skulle iväg...och hem.
Rosie skötte sig alldeles utmärk och verkade trivas i ridhuset och det var jätteroligt att komma iväg.
Sen kom jag ju på och fick dåligt samvete när jag höll på med Rosies papper och såg i vet.intyget att tänderna behövde slipas....så jag ringde ambulatoriska som kom ut idag....fanns ju inget fel där !
Det var ju jättebra...men hur kan man som veterinär spec vilka tänder det handlar om och ett halvår senare är hon jättefin i munnen. Jaja nu är det gjort och mitt dåliga samvete är borta.

Å så den speciella "lilla grå"
Traven hade jag ju problem med och fick lära henne genom att jag sprang och fick bort rädslan från marken....men jag kan ju inte trava i all evighet och jag kan ju inte hänga med i galopp från marken.
Så jag har provat longering....efter 1-2 galopper så tycker hon jag är obehaglig och stannar och backar ifrån mig.
Känner jag ngn som kan komma och rida ?? Nä ...jag vill ju heller inte riskera att ngn annan åker av om Grace blir rädd...för det kommer hon att bli om man börjar "jaga".
Nu har jag kommit på ett sätt... !

Jag löshoppade alla tre en dag och dom var sååå duktiga och verkade tycka det var roligt.

Så idag satte jag upp ett litet hinder...
och tog ut Grace....först en skogspromenad där rådjuren höll på att skrämma slag på den "lilla grå" sen hemma började jag i vänster varv.....Grace hoppade glatt och landade i trav !!
Bytte varv och Grace landade i galopp !! duktig häst....men nu är ju inte den här hästen som andra hästar....alltså ville hon inte gå på igen i högervarv för det blev ju något nytt....men med lite övertalning så red jag på några gånger till tills hon inte försökte komma undan.
Så nu får jag höja lite och så ska vi träna galopp genom att skutta lite varje ridpass....sen....när Grace inte tycker det är obehagligt....då....kan jag nog börja lära henne själva fattningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Av Pia - 3 juli 2015 09:50

Idag efter en skogspromenad så klev jag upp i sadeln hemma på banan....och....poletten verkar ha trillat ner....." Lilla grå" travade och saktade av flera gånger i lugn och ro i båda varven !!!! Lätt som en plätt svävade hon fram. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Skapa flashcards