Direktlänk till inlägg 28 februari 2014

Hur gick det ?

Av Pia - 28 februari 2014 09:06

Igår var det ju återbesök för Mary.

Hejhej och hur är det...man känner sig alltid välkommen och någon har tid att prata lite.

Efter en kopp kaffe var det dags för Mary.... Jag förklarade att hon känns ....så där som vi kvinnor känner oss ibland ... olustig i kroppen och missnöjd men inte arg ... SÅ känns Mary.
Trav , böjprov och givetvis var hon oren på båda fram... longerade och dom konstaterade olika hältor.

Suck !!
Bedövning v fram knä.. väntan och lite kaffe...springa, longera och fortfarande halt.
Bedövning h fram knä... väntan och ännu mer kaffe....ingen longering men böjprov....
Då var höger ok men smärta i vänster....bedövning vid gaffelband hö fram.....och då väntade jag lite till...ja lite mer kaffe förstås.
Longering som var ok....och så fick jag låna sadel för att visa henne riden.

Mary var lite spänd medans jag värmde upp....sen kom dom för att titta och jag fick till 2 hyfsade fattningar i höger och vänster är ju aldrig problem.
Jag var nöjd och veterinären frågade vad jag tyckte.....jag förklarade att jag nästan alltid lägger volt i hörnet när jag ska fatta höger galopp och att när Mary inte är ok.... då stannar hon bara jag börjar svänga in för att lägga en volt.
Så jag var nöjd och Mary hade fått smärtan bortbedövad.

Innan vi åkte hem fick Mary stå med nålar en stund och lite kiropraktik för sin sneda rygg.

Behandling båda framknäna ...antiinflammatoriskt vid gaffelbandsfästen båda fram....
Boxvila 1 dag...liten hage (eller där hon håller sig lugn) promenad 9 dagar och sen rida fram till återbesök om ca 14 dgr.

Något som var trevligt....det var att dom var ganska imponerade av "den därs" rörelser när dom fick se henne riden.

Lilla Mary...jag hoppas verkligen att det är slut med dina smärtor efter det här.....det är ju egentligen ett under att du överhuvudtaget har gått med på att bli riden.

 
 
Ulrika

Ulrika

28 februari 2014 10:19

:) Hon rör sig ju så fint och är snygg dessutom. Inte ovanligt att något nytt kommer fram när något annat har behandlats. Efter några vändor brukar man ha nått grundproblemet. Hoppas detta var det för Mary! Det är så sunt idag ändå tycker jag att man får röra på och rehabilitera hästen istället för att d e bara ska stå på box. Det är bra för den mentala biten inte minst! Håller tummarna för att Mary ska få en chans att visa vem hon egentligen är!

http://uppsalaponnyklubb.bloggplatsen.se

Pia

28 februari 2014 18:51

Tack Ulrika....ja hon är ju verkligen en så trevlig liten häst som inte riktigt fått visa sig från sin bästa sida utan smärta.
Jag hoppas på att det bara är ryggen kvar att behandla efter den här vändan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie. Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat. Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både nä...

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards