Direktlänk till inlägg 4 maj 2015

Fram och tillbaka

Av Pia - 4 maj 2015 14:51

Ja hur går det för mig och den "lilla grå" ?
Det går med pyttesmå steg framåt...och lite tillbaka....jag travade några gånger i båda varven....sen en dag så istället för trav blev det hoppochskutt .... Grace drog in baken och studsade...blev rädd för sig själv och försökte dra...saktade av....skrittade svängde och gjorde någon halt.....jag smackade försiktigt och samma sak händer igen ??
Då fick jag börja om och fick henne att trava några steg och sen fick det vara bra.
Så nu är jag på ruta 2 istället för 3....lika bra att gå tillbaka ordentligt istället för att befästa "trams" och "oro"....så nu är det skritt sväng och halt som jag tränar på uppsutten.

I lina tränar vi på sakta av....trav....sakta av....gör halt....fram i skritt och trav...."lilla grå" har blivit riktigt duktig och stannar inte och vänder upp stup i ett.

För att variera livet i väntan på "draghjälp" har jag börjat promenera bort från den "slutna" världen hemma på gården....Grace är jätteduktig och följer mig som en hund....men jag hör på andningen att hon är spänd så det blir inte så långa promenader.

Varje gång jag ska ut måste jag försöka komma ihåg att muta den lilla gentlemannen med hö så han håller tyst där inne i stallet.

"lilla grå" har så mycket att lära....fölungar lär sig allt i små steg...allt eftersom dom blir större så ökar kraven...
"lilla grå" är i utbildningsfas 2,5 år i hantering och erfarenhet....och ska samtidigt bli inriden....så jag förstår att det blir lite "tilt" i huvudet emellanåt på min 8 åring.
Hon lyfter fötterna utan problem ...det går att borsta någorlunda som "vanligt"....det går att be henne flytta sig åt sidorna när jag håller på med henne.
Så jag är nöjd med våra framsteg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie. Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat. Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både nä...

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Gästboken

ponnytantens gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards