Alla inlägg den 1 oktober 2013

Av Pia - 1 oktober 2013 15:17

I helgen åkte jag till en som köpt en 4 årig islandshäst. Jag blev ombedd av en kompis att åka dit.
Det visar sig att den är inriden 1 månad och sen lite riden av nya ägaren mest i skogen.

Nya ägaren har aldrig ridit islandshäst !!
Jag kom dit för att eventuellt ge lite tips och ha någon lekt då och då...men det var innan jag visste hur lite riden den var .

Ägaren red först...och då fick jag veta att hon inte hade någon som helst aning om hur man får hästen att tölta....och jag som är total amatör...trots ett helt liv med inridning och utbildning av mest ponnyer...som ridit massor av lektioner på islandshäst och haft en fantastisk läromästare i 2 år.

Jag kan inte lära ut....jo kanske på en utbildad häst....men den här 4 åringen som inte hade tölt befäst...inte styrkan...inte balansen och inte dum i huvudet....jag lyckades inte förklara så både häst och ryttare förstod.
Då ville ägaren att jag skulle prova...hm...jag satt upp och provade tölt och trav....lite vinglig och gick inte riktigt fram..men jag fick ett spö och petade på lite...jag kanske fick honom i tölt 10 steg i taget....sakta sakta.

Då....bestämde jag mig !! Ok..jag kan hjälpa dig med lösgörande och lydnad...men är inte kapabel att hjälpa dig med gångarterna ...

Samtidigt vet jag inte hur seriös en säljare är som tycker att det är ok att nya köparen inte har kunskap att utbilda och göra någonting av min uppfödning....

När jag åkte hem blev jag varm i hjärtat när jag tänkte på min fina lilla "islandsprinsessa" och känner att jag varit klok som inte köpt mig en unghäst

Ovido - Quiz & Flashcards