Alla inlägg den 22 augusti 2013

Av Pia - 22 augusti 2013 08:29

Fick för mig att ....hm....kanske är dags för lite dressyrlektion för mig och "den där" Mary.


Kom på att jag nog inte ridit en traditionell dressyrlektion sen 80 talet när jag hade...också ett knepigt sto...ett halvblod som hette Zorri.
Henne köpte jag med föl från en hästhandlare i Skåne....hon var kanske inriden någon gång ?
När jag började rida henne visade det sig att hon var så flockbunden att jag inte kom längre än till tomtgränsen...där stog hon på bakbenen eller bockade....hur hon nu kunde veta att tomten slutade där förstår jag inte.
Även då...hade jag en bra granne som red.
I 1 års tid fick hon hämta mig uppe på gården.....Zorri gick inte ens sista biten hem ensam utan Annika fick snällt rida med mig hem också.
Men med tålamod och att Zorri blev mer riden kunde jag i alla fall rida ut själv om hon såg hem och att jag travade bortåt.
Hon blev såld till en liten ridskola för där skulle hon aldrig behöva gå ensam och var nöjd med det...hon tävlade också lite dressyr där.

Mary var det ja ....WE går ju ut på lydnad...jag vet ju nu att hon inte bryr sig om hinderstationerna så sagt och gjort....jag kom överens om en tid med Ullis som håller i WEn....
Helen kom ut för hon ville följa med ...vi lastade in ponnyn och styrde ekipaget mot UPK...
Mary var lite spänd i början men slappnade så småningom av....Ullis fick påminna mig om att räta upp mig lite då och då....bara det räcker egentligen för att vara i behov av lite dressyrlektion....
När jag började kräva lite mer....absolut inget över "den därs" förmåga utan bara vanligt arbete....då..."fryser" hon fast i marken.
Nänä nu tror ni att ni kan lura mig..... Mary anser att hon är smartare och ett steg före....så det blev många "frysningar".....men till slut så....blev det både flytta (lite lite) och galopp i båda varven.

Det märktes att Mary lider av inre stress för hon blev väldigt svettig ganska fort....

Självklart klapp på halsen och duktig häst !

Ovido - Quiz & Flashcards