Direktlänk till inlägg 8 april 2014

Tankar om ...

Av Pia - 8 april 2014 09:09

Kom in på ett inlägg om smärtstillande till djur som fått inre skador av medicinen.

Att "bojkotta" veterinär rekommendationer i rädsla....ger mig inte ett älskat djur tillbaka.
Ibland måste man välja mellan pest och kolera....,och får ändå inga garantier....
Jag som djurägare är skyldig att lita på expertisen ...ibland går det åt helt fel håll.... Men tänk istället på hur många som blivit hjälpta av "Butta" Metacam och Finadyn.

Jag tror inte islandshästar är mer annorlunda än andra hästar och har större överkänslighet för preparaten...

Däremot finns det alldeles för många okunniga människor som köper sig en islandshäst i tron att "dom är tåliga-behöver inte så mycket mat-behöver inget stall-och är snällare än andra hästar"

Det jag har lärt mig under åren med islandshäst ca 8 år (46 år med häst) är..... Dom tycker om att sova inne om dom får möjlighet ...tycker om god mat ....kräver lika mycket arbete som alla andra om jag vill ha en häst i rätt form....mycket flykt beteende kvar....töltar inte rent av sig själv.....smärttålig och inte så lätt att se eller känna hälta....lätt att vara ledare över.....

Det här är ju mina tankar funderingar och upplevelser.

På fredag är det dags för återbesök med Mary.....jag är lika nervös varje gång.
Häromdagen då var hon så himla fin när jag red....lugn och lyssnade både framåt och åt sidorna....travade hyfsat rakt på vägen och ser lite gladare ut.
Å då blir det ju ännu mer att jag känner rädsla över nya hältor eller att dom säger ....tyvärr nu kan vi inte göra mer.....
Jag har gjort enligt schema och det känns bra....så snart kanske Daladis får vila lite

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie. Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat. Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både nä...

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Ovido - Quiz & Flashcards