Direktlänk till inlägg 28 april 2014

Tömkörning

Av Pia - 28 april 2014 09:17

Byggnadsarbetet fortsätter med Mary....bommar - trav rakt fram - lufsa runt bland stock och sten - lite sidvärtsrörelser och jag förvånas över att "den där" finner någon form av trygghet i att göra "nästan" samma sak i samma ordning varje dag ?!
Tänkte en dag att nu provar jag lite galopp här ute på ängen....skulle inte gjort det....en stressad och upprörd Mary fattade "fel" ca 10 ggr och blev bara mer och mer stressad och resulterade i... 1 högerfattning....

Gick hem och på 2:ra försöket blev det höger galopp hemma i tryggheten och inte stressad på helt fel ställe...en bit hemifrån på en äng !!!!

 
 
Ulrika

Ulrika

28 april 2014 11:56

Både hästar och människor kan behöva hålla sig inom sina ramar för att känna sig trygga. En del rädslor/ motviljor sitter så djupt att man inte längre kommer ihåg varför utan man bara reagerar. Det gäller nog djur också :)
Har du provat att fatta höger galopp efter ryggning? Hade en elev med en Frieser som absolut inte kunde fatta höger. Den hästen var väldigt svag i vänster bak. Med hjälp av några steg i ryggning så satte han under sig och vips så var fattningen där. Sedan kunde vi plocka bort del för del- färre steg, bara halt och till sist halvhalt. Eller låta henne hoppa ett litet kryss på böjt spår till höger? Då kanske hon råkar landa i galopp. Bara tankar :) Håller tummarna så hårt för fina , fina Mary! /Ullis.

http://uppsalaponnyklubb.bloggplatsen.se

Pia

30 april 2014 11:05

Tack för tipsen Ulrika....ja man hamnar "innanför" sina egna tankar och behöver nya infallsvinklar ......mitt mål...är att komma iväg och skritta med på en WE träning och hon ska tycka det är lätt och roligt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie. Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat. Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både nä...

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Ovido - Quiz & Flashcards