Direktlänk till inlägg 19 november 2012

Leriga hagar och rullande hästar..

Av Pia - 19 november 2012 10:05

Förmodar att fler än jag har bekymmer över leran i hagen....jag får dåligt samvete ibland och då får hästarna gå på ridbanan och lilla hagen som är i anslutning....för som jag tänker....hovarna måste få vila från leran lite grand. Dessutom slipper dom täcke...

Men ska jag vara ärlig....så tänker förmodligen hästarna annorlunda...
Igår när Daladis medryttare Stina och jag hade ridit ut en sväng....
Då fick dom gå ut i vinterhagen igen den med leran....tur att dom blivit svettiga efter ridturen så täcken åkte på..... Mary är lite fin dam och rullar sig så där lagom mycket och där det inte är så blött....Daladis går förmodligen runt i hagen och känner efter var det är blötast....Där skaffar hon sig ett ordentligt pansarlager av lera i sin tjocka redan ganska långa vinterpäls ....på alla delar som inte täcks av täcket.....framförallt ett ordentligt lager runt ögonen som faktiskt är ganska svårt att borsta bort.... Zingo rullar sig också lite lagom och det är ju tur eftersom han inte har täcke så ofta....
Lerig hage = täcke på...lärde jag mig när jag för flera år sedan svängde ner för backen hemma och först inte förstod vad eller vem som stog där i hagen....det här var en kall dag i mars...grannen berättade att halvblodet jag hade då....rullade sig 8 gånger på raken...min teori var att han rullade sig...tyckte det blev kallt och obehagligt...försökte rulla av sig det obehagliga...byggde bara på mera lera för varje gång...det tog mig en vecka innan jag fick fram färgen på honom trots att jag försökte duscha och skrapade med ryktskrapan (med kallvatten) för att få av flera centimeterlagret lera....
Ibland lär mam sig den hårda vägen...;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie. Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat. Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både nä...

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Ovido - Quiz & Flashcards