Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Dressyr

Av Pia - 27 augusti 2013 08:37

Mary började dagen med lite hö här hemma och så fick hon hicka (tror jag)...
Snäll som hon blivit så kliver hon rätt in i transporten och jag kan lugnt gå runt och sätta för bommen och stänga.
Jag har dessutom kommit på att hon mår bäst när hon får ha hönät....många menar att det inte är bra att dom står och äter under resan men jag är så gammal så jag gör efter eget huvud.
Mary är ju stor,ger ett kraftigt intryck och ser allmänt stabil ut och är väldigt väluppfostrad på marken men hon lider av inre stress.
Det visar sig genom att hon svettas väldigt lätt vid nya ovana situationer....något jag lärt mig under det här året....eller så kommer dom här låsningarna när jag sitter på och då måste jag ha tålamod och vänta ut henne.

Igår på lektionen då "frös" hon fast bara 1gång....och det är i högervarv det oftast händer.....Mary var mer avslappnad blev inte lika svettig som förra gången och hon visste vad vi gjorde där.

Min teori är att Mary varit väldigt ambitiös som unghäst och då har man bara "kört" på och pressat henne mer och mer och inte lyssnat på hennes signaler....och till slut har det bara tagit stopp för hon har inte haft roligt under tiden.

Hästar måste ha roligt...vara glada... och se meningen med vad man håller på med.
Det är mitt jobb att motivera och få fram glädjen......det är inte alltid så lätt när hästen underpresterar och ifrågasätter arbete.
Har man inte fött upp hästen och haft den från början....då tar det tid eftersom man inte vet vad dom varit med om..

Idag ska vi lufsa runt i skogen och bara slappa efter gårdagens framsteg med bara 1 låsning.....man måste vara nöjd med det "lilla"



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - 23 augusti 2016 09:44

Jag vill verkligen gör andra i min ålder uppmärksamma på nyttan för ryttaren med Working Equitation kort sagt WE. Jag är ju en sån som gärna vill ha mål med min ridning.....och ha möjligheten att tävla om jag vill....jag insåg för många år sedan ....

Av Pia - 20 november 2015 15:26

Jag börjar med Rosie. Hon är ju tyska och det innebär ju att hon måste tilläggsregistreras, så nu är passet inskickat. Anmälde mig till WE lekt på UPK...jag är ju inte så säker på lastningen med Rosie så jag klarar mig själv, men fick hjälp både nä...

Av Pia - 19 oktober 2015 10:57

Vi har varit på en fantastisk medelhavskryssning.... tack till barn släkt och vänner för den fina presenten ? Hösten har handlat vääääldigt mycket om ved ved och ännu mer ved....jag klagar inte och vi kommer inte att frysa dom närmaste 4 åren ? Häs...

Av Pia - 14 augusti 2015 13:02

Sommaren tog nya tag och bjuder oss på härligt väder. Hästarna har fått en behövlig vila....Grace får fortsatt massage och " poletten " har trillat ner även om hon fortfarande kan bli spänd i traven men jag kan iaf få henne att hålla igång längre oc...

Av Pia - 8 juli 2015 15:30

1955 föddes jag en het sommardag en liten rödtott    1965 var det inte vanligt med skilda föräldrar och framförallt inte att man som jag....bodde hos pappa      1975 firade jag min 20 års dag som ridlägerledare i Östervåla.... Gertie hade sina ...

Ovido - Quiz & Flashcards