Alla inlägg den 8 april 2013

Av Pia - 8 april 2013 11:06

Nästan hela veckan har jag haft lilltjejjen hemma......jätteroligt så länge hon har lust att komma till oss.

Hon har ju äntligen fått börja på ridskola......och det innebär också att hon lärt sig en del som hon givetvis vill praktisera.

Haha....det innebär ju för min del att det tar lång tid i stallet.

Förut har hon bara hjälpt till att borsta hästarna.....men nu ska det både tränsas och sadlas också....och det tar tid :)
Det är inte så lätt att få in bettet i munnen.....sen ska man ju vara snabb att få in örat....och så är det ju en tjock pannlugg som är i vägen för att lite enkelt få dit andra örat......eller som Mary som är väldigt hög och inte hjälper till genom att ta ner huvudet det allra allra minsta....då blir det knepigt för en kort 11 åring....men allting går....utom tennsoldater och små barn.....så med lite hjälp har Isa lyckats tränsa alla 3 hästarna och sadlat Daladis och Mary.

Uppsittning var något Isa behövde träna på.....och det har hon fått göra.....igår när hon åkte hem så hade hon gjort sådär 15 st.

Jag gör så att jag rider först en stund och sen sätter jag på lina så får Isa träna halt och igånsättning på Mary och Daladis....än så länge vill hon bara skritta.....jag har ju inte så bra barnhästar.....Daladis som kräver bra balans, inte smacka och lugn ......Mary som har stor gång och inte "lyssnar" är ju inte så lätt.
Zingo däremot känner hon sig ganska säker på förutom att han bits ibland och kan skutta lite....men han skräms inte.

Min ridbana är snöfri på ena halvan så nu kan jag börja arbeta mina hästar......jätteskönt !!!

Ovido - Quiz & Flashcards